torsdag 13 juli 2017

Dags för semester!

Då var det äntligen dags, i måndags så började min semester. Det betyder 4 veckors ledighet, att få ett smakprov på hur det är att vara fri.
Fokus under dessa 4 veckor kommer vara att spendera så mycket tid med familjen som möjligt, vilket annars är svårt när man jobbar heltid.

Portföljen fortsätter ju att arbeta för mig såklart. Jag måste vara en dålig arbetsgivare som aldrig låter den ta semester.

Den här sommaren har vi inga inbokade resor, utan tar dagarna lite som de kommer, kanske bestämmer vad vi ska hitta på kvällen innan.



Vi har två saker planerade, det ena är att åka till Halmstad Äventyrsland, och det andra är att ta frugan på bio och restaurant för att fira bröllopsdag/födelsedag.
Några bestämda dagar har vi inte för dessa aktiviteter, utan det beror på väder och lust.
Det känns ganska skönt att inte ha bestämt datum, särskilt när det gäller Äventyrslandet. Då slipper man stressmoment så som vädret, sjukdom eller vad det nu kan vara. Istället får vi friheten att välja en dag då det ska bli bra väder och vi verkligen har lust.

Någon särskild semesterkassa har vi inte heller i år, utan kör på som vanligt med våran budget, med viss justering så vi har lite extra över till spontana aktiviteter.
Hade vi däremot planerat in en resa, som vi kommer att göra om några år, så skulle vi tidigt ha startat ett semestersparande för att säkra att vi verkligen har råd med resan.

I Lyxfällans podd, avsnitt 15, pratar de om att budgetera och planera sin semester.
Avsnittet är väldigt bra, och jag kan rekommendera det.

Det pratas bland annat om att svensken i genomsnitt spenderar 17000 SEK under semestern.
Den summan är förstålig om man nu reser utomlands, vilket man absolut kan göra ibland.
Men det finns ju dem som reser och spenderar såhär mycket varje år, och det tycker inte jag är så sunt, samt att man tar bort det speciella med att åka bort.
Jag hade sett fram emot varje resa mer om man åkte någonstans var tredje år, och la lite mer pengar på resan, än om man åkte till något charterhotell varenda år.

Sedan finns det ju även de personer som lånar pengar för att betala semestern, vilket jag tycker är helt vansinnigt.
Måste du låna för att betala resan så har du inte råd, och bör avstå och istället spara till nästa år.

Övrigt

I övrigt så nådde jag häromdagen 500 följare på Twitter, vilket jag får se lite som en milstolpe. Detta tycker jag är fantastiskt kul, då jag aldrig trodde att jag skulle nå dit så fort.
Såhär "känd" har jag nog aldrig någonsin varit.
Tack alla som följer mig, tycker ni är riktigt härliga att diskutera saker med.

#pantutmaningen nådde en totalsumma på 1000 SEK, fortsätter det i den här takten så kommer jag ha runt 3500 SEK i pant när året har gått, vilket är långt över vad jag förväntade mig.
Kul att andra börjat använda hashtagen.

Avslutar med del ett par ord mellan mig och frugan som kommer summera våran semester ganska bra:

"Vad är klockan?"

"Vet inte, bryr mig inte."

Ha en bra sommar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar