lördag 1 juli 2017

Månadsrapport, Juni 2017

Månaderna går fort, tänk att Juni redan är förbi.
Frugan och jag har gjort en budget som vi försöker ha som riktlinjer i våran ekonomi, vi har aldrig riktigt haft en budget att följa förut, så jag ser det här lite som träning för när vi på allvar ska börja spara till ett framtida husköp.
Tanken är att vi ska spara undan så mycket vi bara kan sedan när det är dags för henne att börja jobba, och klarar vi att fortsätta leva som vi gör med de inkomsterna vi har just nu så ser jag inga problem i att spara ihop till handpenningen på bara några år.

Månadssparandet tuffar på som vanligt, 2000 SEK åkte in i portföljen, och utdelningar återinvesteras.
I portföljen så börjar det synas lite fler röda siffror, men det är ingenting som oroar mig som är långsiktig.
Det är aldrig roligt att se innehaven dala, men det är många år kvar.
Röda siffror förknippar jag dessutom med de stora röda REA skyltarna i affärer.

Google sökning på ordet "REA"

H&M kom med en ganska stabil halvårsrapport som fick kursen att ta sig ifrån 200 strecket.
Nobinas rapport som trillade in idag var inte lika trevlig, får ta och se över mitt innehav där så småningom för att se om den ska ligga kvar i portföljen eller inte.

Om en vecka så går jag på 4 veckors semester, vilket kommer bli härligt.
Att kunna ta dagen som den kommer, spendera tid med familjen och inte ha några särskilda tider att passa är inte dumt.
Portföljen får jobba åt mig under den perioden.

Jag har även lånat hem lite fler böcker från biblioteket som ska läsas igenom under semestern är det tänkt.
Miljonär innan 30 och The intelligent investor ligger och väntar på mig.
Finns det något intresse för att läsa lite enklare bokrecensioner i bloggen?




Månadens aktieköp

Acando: Påfyllt med 6 små aktier från utdelningen i Nobina.
IT är framtiden, så är det bara.

Hemfosa: 11 aktier påfyllda. Tror på fortsatt god framtid med bra utdelning.

Castellum: 7 aktier påfyllda. Även här finns det framtid och bra utdelning.

Vi välkomnar inga nya bolag den här månaden.

Månadens aktieförsäljning

Inget sålt den här månaden

Månadens utdelningar

Nobina är ensamt om att dela ut i Juni månad, men det är ju alltid något.
Hade gärna sett fler bolag som delar ut under sommar och höstmånaderna för att sprida ut mina utdelningar, kanske ska börja titta på några preferensaktier?

Nobina: 145,70 SEK

Totalt: 145,70 SEK

2 kommentarer:

  1. Hej Sparpappan

    Ville bara säga att jag lagt till din blogg på listan över svenska ekonomibloggar. http://utdelningsseglaren.blogspot.se/2017/07/svenska-ekonomibloggar-hela-lista.html

    Hälsar Seglarn

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Seglarn!
      Jag såg detta, väldigt kul att få vara med på en sådan välgjord och nyttig lista.

      Tack och god avkastning på dig!

      Radera